top of page

למי מתאים ללמוד תיאוריה והלחנה

לנגן ולהלחין ללא ידע תיאורטי זה כמו לסדר את החדר בחושך מוחלט. זה קשה טכנית ולא מבינים מה קורה מסביב… אז בואו ונדליק את האור!!  

הגיוני, לא?

 

כמוזיקאי וכמורה לגיטרה ונגינה נתקלתי בלא מעט מקרים דומים, הקשורים בשתי תופעות. תופעה מס' 1 היא המלחין המתחיל שלא מצליח להלחין את מה שהוא שומע בראש, ותופעה מס' 2 היא הנגן החובב שלא מצליח ללמוד לנגן שירים בכוחות עצמו, משמיעה בלבד ונאלץ להשתמש בשירותי האינטרנט שלא תמיד נותנים את הדבר האמיתי.

 

נשאלתי פעמים רבות על ידי תלמידים ונגנים חובבים שאני מכיר, על הדרך בה אני לומד לנגן שירים בכוחות עצמי, תוך רגעים ספורים ובדייקנות גדולה,בכדי להבין כיצד גם הם יוכלו להתמודד עם אתגר הנגינה משמיעה, ולעשות את אותו הדבר בעצמם.

תופעה מס' 1 - "the singer songwriter":

"אני אמן יוצר, כותב ומלחין-"singer songwriter" וכולם מפרגנים לי מכל הלב, אבל האמת היא שאני מרגיש שהלחנים שלי לא נוסקים למקומות שהייתי רוצה שהם יגיעו אליהם, אני מתקשה בבחירת אקורדים בזמן הלחנת השירים שלי ומרגיש שאני חוזר על אותו לחן ופריטה בשירים רבים שכתבתי".  

 

חברים, יש לי חדשות מרעישות!... רוב האמנים והיוצרים עובדים בתבניות מוזיקליות בין אם הם עושים זאת בצורה מלומדת ומודעת או בין אם לא, מתוך איזה רגש פנימי והבנה מוזיקלית מולדת. מה שאנחנו מכנים כשרון טבעי.

 

להלחין יותר טוב אפשר ללמוד על ידי הבנת תבניות מוזיקליות, מהלכי אקורדים מקובלים, יחסי כוחות ומשיכה בין הצלילים השונים בסולם, הבנת תבניות קצב ועוד מספר תרגילים פרקטיים וטריקים קטנים שיש לי בשרוול, שיעזרו לכם להוציא את המוזיקה החוצה ובכך ללמוד לנגן את המוזיקה והלחנים המתנגנים אצלכם בראש. קיימות גם טכניקות רבות שעוזרות לצאת מהחסימה היצירתית, בכל הקשור להלחנה וכתיבה, אליה נכנסים מידי פעם בפעם, טכניקות פשוטות הנותנות מענה ושוברות את תבניות ברירת המחדל עליהן יש נטייה לחזור.

 

אספקט נוסף הניתן ללמידה ושיפור הוא היחס בין לחן למילים, הבא כפועל יוצא מידיעת התיאוריה המוזיקלית, מערכות האקורדים בסולמות ותפקודם במרחב ההרמוני.

שיר עם מילים טובות ומסר גדול עלול לאבד ממשמעותו ללא הפלטפורמה המוזיקלית הנכונה שתתמוך בו כראוי ותציג את הטקסט באור נכון ביותר לפי ראות עיניו של הכותב.

בכדי לשפר את יכולת העברת המסר שבמילים באמצעות הלחן, ראוי שיהיו ברשותכם הכלים המוזיקליים הנכונים לביצוע המלאכה.

Anchor 1

תופעה מס' 2 - "הנגן החובב שרוצה לדעת יותר":

נגנים חובבים רבים מתקשים ללמוד שירים בכוחות עצמם ללא עזרה מאתרי אינטרנט, או מתקשים מאוד במציאת האקורדים הנכונים בשל חוסר בהבנת הקשר בין האקורדים שבחר האמן בזמן שהלחין את השיר.

 

פעמים רבות כשאנו לומדים לנגן שיר מאתר אקורדים באינטרנט, ניתן לשים לב שחלק מהאקורדים לא נשמעים בדיוק כמו האקורדים בשיר המקורי ורק מייצרים פלטפורמה מוזיקאלית בסיסית ומתפשרת ביחס ללחן המקורי, ו\או שחלק מהאקורדים חסרים או כלל לא מתאימים ללחן וזרים לקונטקסט המוזיקאלי שאנו מכירים, כל זאת על אף שקיימת דיאגרמה מסודרת של אצבוע (איך להחזיק את האקורד) ולא פעם חסרה גם מנגינת הפתיחה או הסולו המרכזי בשיר.

 

פעמים רבות אנו נאלצים להסתפק במה שיש באינטרנט כי אנחנו לא יודעים אחרת וחבל שכך.

 

חברים יקרים, אני יודע שלחלקכם זה נראה כמו יכולת עילאית שקיימת רק אצל המוכשרים ביותר בתחום המוזיקה ואצלכם זה לא קיים כי אתם פשוט לא נולדתם עם זה, אבל האמת היא שיכולת זו קיימת גם אצלכם.

כל אחד יכול ללמוד לנגן מהשמיעה בלבד! כן, כן... כל אחד!

 

ללמוד לנגן מהשמיעה בלבד הוא אימון המזכיר באופיו אימון משקולות בחדר כושר, גם כאן יש שריר שמתפתח, גדל ומתחזק ככל שמתאמנים בטכניקה נכונה בשילוב הדרכה מקצועית ויעילה.

כאמור, חלק חשוב בלמידת שירים משמיעה בלבד הוא שילוב של ידע תיאורטי, טכניקת האזנה נכונה והתמדה בחיפוש אחר הצלילים הנכונים אשר תואמים את מה שאתם שומעים. 

 

לאחר תקופה של השקעה ועבודה נכונה, אפשר בקלות יחסית ללמוד שירים משמיעה בלבד. זוהי מיומנות אשר הולכת ומשתפרת עם הזמן ברמת הדיוק והמהירות שלה.  

Anchor 2

כלים תיאורטיים יהפכו אתכם לנגני ליווי מיומנים, המשתלבים בקלות בכל שיר או פורום נגנים, ולמלחינים פוריים ויצירתיים הרבה יותר.

אני מזמין את כולכם, הנגנים החובבים ואלו שמייעדים את עצמם לגדולות במוזיקה הישראלית ובעולם, ללמוד תיאוריה מוזיקלית שתהפוך את האתגרים המוזיקליים לחוויה קלה וידידותית למשתמש ותשפר את ביצועיכם כמלווים וכמלחינים ללא היכר.

 

בהצלחה,

שלכם, יוסי גיל

Anchor 3
  • Facebook Social Icon
  • YouTube Social  Icon
  • Instagram Social Icon
  • SoundCloud Social Icon
bottom of page