צריך להיות מוכנים למבחני המיון והקבלה

הכנת מועמדים ללימודים גבוהים ומוסדות אקדמיים

 

אתה מוזיקאי ענק עם כשרון אמיתי, חדוות יצירה אין סופית, חולה גיטרות, סולן מדהים ומשורר מפולפל לשון עם כוונה ומסר בועטים. שווה לעשות משהו עם כל הכישרון הזה, לא?

החלטת ללמוד מוזיקה באופן רציני באקדמיה או בבית ספר פרטי למוזיקה כמו "רימון", "הד", "מיוזיק", "הקריה האקדמית אונו" ודומיהם ולהשתלב בתעשיית המוזיקה הישראלית ואולי אפילו לקחת את זה רחוק יותר עד L.A.

 

בכדי שתוכל לממש את הפוטנציאל שלך באופן נכון, יעיל וכלכלי, חשוב שתדע כמה דברים לפני ההרשמה למוסדות האקדמיים.

לרושם הראשוני יש רק הזדמנות אחת!

כאשר סטודנט פוטנציאלי מועמד למבחני המיון והקבלה במוסדות האקדמיים למוזיקה, עליו לעבור סדרת מבחנים קצרה אשר מעידה על יכולתו המוזיקלית הנתונה, רמת ידיעותיו התיאורטיות כמוזיקאי וכישוריו ומיומנויותיו הביצועיים כנגן.

 

תוצאות מבחני המיון והקבלה עוזרות למוסד לקבל תמונת מצב כוללת על בשלותו המוזיקלית של המועמד ועל מיומנויותיו הטכניות כנגן.

לפי תוצאות המבחנים והרושם האישי שהשאיר על הבוחנים בבקיאותו וידיעתו המוזיקלית ישובץ המועמד בקורסים הנכונים ביותר לצרכיו הדידקטיים והטכניים במסלולים השונים. בנוסף, לבחינות אלה יש משקל מכריע בכל הנוגע לאפיון מסלול לימודיו העתידי של הסטודנט והן קובעות לא מעט מאיכות סדר יומו לשנים קדימה.

 

אז מה קורה במבחנים ומה הם כוללים?

מבחני המיון והקבלה כוללים הצגת מספר קטעי נגינה שהוכנו מראש, נגינה משמיעה, חזרה על תבניות קצביות בנגינה ו\או בשירה, שירת סולפז' (שירת קטע מוזיקלי מתווים ללא שמיעה מוקדמת) ובחינה תיאורטית בכתב הכוללת מספר נושאים.

למעוניינים להתקבל להרכבים קיימות בחינות כלי נגינה נוספות בשילוב הרכבים מוזיקליים מלאים (להקה - אנסמבל).

על מה תוצאות המבחנים משפיעות?

על פי תוצאות המבחן התיאורטי ומבחן מיומנות כלי הנגינה, מקבל המועמד דירוג על מספר פרמטרים.

דירוג טוב בפרמטרים השונים יעזור למועמד להיכנס ליותר קורסים הקשורים להלחנה ועיבוד, הרכבים מוזיקליים (אנסמבלים) ושיעורי כלי במסגרת הלימודים במוסד כבר בשנת הלימודים הראשונה.

דירוג נמוך ימנע ממנו כניסה לחלק מהקורסים ו\או לשיעורי הכלי בשנה הראשונה עד לשיפור מיומנות הכלי והידע התיאורטי לרמה הנדרשת.

כל סטודנט רציונלי שואף להיות משובץ בכיתות לימוד בהן משובצים סטודנטים שעולים בקנה אחד עם רמתו המוזיקלית או מעבר לה. אף אחד מאתנו לא רוצה לשבת בכיתה ולשמוע שוב ושוב נושא שבעבורנו נחשב בסיסי וברור, פשוט חבל על זמן הלימוד היקר שלנו.

התקבלתי בזכות כשרוני המוזיקלי אבל התיאוריה שלי... איך לומר את זה... ככה ככה...

לא מעט מהמוזיקאים שאני באופן אישי מכיר הם אנשים ברי מזל שקיבלו את כשרונם המוזיקלי הטוב כמתנה מולדת.

גם לא מעט מהאמנים הגדולים בכל הזמנים שכולנו מכירים ומוקירים לא בילו בחייהם ולו שעה אחת בודדת במוסדות אקדמיים.

עם זאת, רבים מהם מודים כי את החוסר התיאורטי הם מרגישים יום יום כמכשול בדרכם אל היצירה ולא מעט מהם לא מתביישים לפתח את המיומנות החשובה הזו גם תוך כדי ובמהלך הקריירה.

בחלק ממוסדות הלימוד קיימת מכינה תיאורטית מרובת משתתפים, הבונה את היסודות התיאורטיים באופן בסיסי וטוב.

המכינה מתחילה מספר שבועות לפני תחילת שנת הלימודים הראשונה.

מכינה זו מיועדת לכל הנרשמים הטריים שצלחו את מבחני הכישורים המוזיקליים הבסיסיים אך לא צלחו את מבחן התיאוריה והיא עוזרת להם לעבור את השנה הראשונה ללימודים באופן יעיל ואיכותי בקורסים הבסיסיים.

 

לפעמים חלומות מתגשמים ולפעמים חלומות מתנפצים – הסטטיסטיקה לא משקרת, תכניות ריאליטי כן!

עובדה מוכרת וידועה לכל, היא שרבים מנרשמי השנה הראשונה ברוב המוסדות האקדמיים ללימודי מוזיקה, במקרה הרע מתייאשים ונושרים כבר במהלך שנת הלימודים הראשונה, ובמקרים היותר טובים מסיימים בקושי רב את השנה הראשונה ולא תמיד ממשיכים הלאה ונרשמים לשנה השנייה.

מוקד הבעיה הוא הפער שבין הציפיות והדמיון לבין המציאות האקדמית בשטח.

רבותיי, לימודי מוזיקה מקצועיים הם לימודים לא קלים ואין הם דומים במהותם ובפרקטיקה שלהם לקלות שבה אנו מאזינים ונהנים ממוזיקה בחיי היום יום, או לתהילה ולהילת הכבוד להם אנו זוכים בחדר החזרות, על הבמה או בנגינה לחבר'ה.

לימודי מוזיקה ברמה אקדמית מתאימים לאנשים שמוכנים לעבוד קשה ולהקדיש את רוב זמנם ומרצם לתרגול ולחיזוק ההבנה והידע וכל המרבה הרי זה משובח. 

בנוסף להכנה האקדמית, התיאורטית והמעשית, אכין אתכם גם במישור האישי והמנטלי על מנת שתבינו לאיזו מחויבות אקדמית רצינית אתם נכנסים ואיך תוכלו ליהנות מהאתגר שעומד בפניכם בכיף ובחדווה, ולא פחות חשוב מכך, בהצלחה יתרה.   

בנושא תכנון מערך הלימודים האישי שלכם, שווה לכם מאוד לחשוב במונחים של רווח והפסד!

נשאלת השאלה, לאן אתם באופן אישי שואפים?

 

שיפור המיומנויות המוזיקליות והטכניות כגון: רמת הנגינה, קריאת תווים טובה, קריאת קצב, פיתוח שמיעה, תיאוריה והרמוניה יכולים לחסוך מהסטודנט הפוטנציאלי מכינה רבת משתתפים שעולה לא מעט כסף, ובמקרים לא מעטים שנת לימודים שלמה שעולה הרבה הרבה יותר. הדבר עלול להסתכם בסכומים גדולים בסדר גודל של כ- 25,000 - 30,000 ₪  בחלק מבתי הספר הפרטיים או באי קבלה לאקדמיה למוזיקה בכלל.

 

מועמד שטרח והגיע לבחינות הכניסה מוכן יותר, יוכל לקבל דירוג גבוה בפרמטרים שהוזכרו ובכך להשתלב בקורסים איכותיים יותר ושיעורי כלי נגינה מתקדמים במסגרת הלימודים כבר בשנה הראשונה.

זהו חיסכון של הרבה זמן, הרבה כסף והמון תסכול מיותר. רווח של מימוש עצמי, השתלבות חלקה במערך הלימוד והשקעת זמן בקורסים איכותיים ומעניינים יותר.    

 

רבותיי, כמו המשל הישן והמוכר, בואו נטרח ביום שישי ונזכה לאכול ביום שבת. תכנית הלימודים, המיומנויות והתכנים אותם נתרגל ביחד יתנו בידכם את ארגז הכלים הכל כך חשוב איתו, ללא ספק, כדאי לכם להגיע לשנת הלימודים הראשונה שלכם.

כלים ומיומנויות יתנו בידיכם את הכוח להשתלב ולהוביל בבתי הספר ובמוסדות האקדמיים למוזיקה. הדבר יבוא לכדי ביטוי בכל דבר ועניין, מרמת ההבנה בשיעור והשתתפות פעילה בכיתה ועד לרמת עזרה לחברים מתקשים והבנה קלה יותר של חומרים מתקדמים.

בהצלחה לכל הנבחנים!

שלכם, יוסי גיל

 
  • Facebook Social Icon
  • YouTube Social  Icon
  • Instagram Social Icon
  • SoundCloud Social Icon